درمان رفلاکس معده با طب سوزنی

رفلاکس در طب سوزنی ناشی از گرمای بیش از حد معده است و اغلب استرس و رژیم غذایی نامناسب از عوامل کلیدی هستند. برای درمان، آن دسته از نقاط طب سوزنی را انتخاب می کنیم که گرما را از معده پاکسازی، و به فروکش کردن جریان رو به بالای اسید کمک می کنند. همچنین از نقاطی استفاده می‌کنیم که علت اصلی رفلاکس شما را هدف قرار می‌دهند و می توانند تاثیر طولانی‌تری داشته باشند. ما همچنین باید به هر گونه نگرانی در مورد رژیم غذایی یا سبک زندگی که ممکن است باعث تشدید GERD یا ریفلاکس شود، رسیدگی کنیم. در مورد رفلاکس معده نیز مانند هر وضعیت دیگری، هرچه زودتر به دنبال درمان باشید، پیش آگهی بهتر است. اگر تغییرات دائمی به دلیل رفلاکس رخ داده است، این بدان معنا نیست که نمی توانیم به درمان کمک کنیم. اغلب بیماران قبلاً از پزشک خود از داروهای نکسیوم و داروهای مشابه استفاده می کنند، اما همچنان تسکین کامل علائم را ندارند.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی ممکن است به مدیریت علائم GERD کمک کند، زیرا مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی می تواند اثر تنظیمی بر سیستم گوارشی داشته باشد. برای دستیابی به نتایج قطعی به تحقیقات با کیفیت بالاتری نیاز است. در اینجا خلاصه ای از برخی از یافته های تحقیقات اخیر آمده است:

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان داد: «اثرات تنظیمی دوگانه طب سوزنی ممکن است با تقویت پریستالسی معده در افراد با تحرک پایین اولیه معده، و سرکوب پریستالسی در افراد با تحرک اولیه فعال آشکار شود. علاوه بر این، تنظیم طب سوزنی بر حرکت معده ممکن است وابسته به شدت باشد. این بررسی نشان داد، مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات و مکانیسم‌های سیستماتیک‌تر در درمان اختلال عملکرد دستگاه گوارش و ترویج کاربرد طب سوزنی برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش مورد نیاز است».

نتایج تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ در مورد تغییرات در تحرک مری پس از طب سوزنی به این نتیجه رسید که «طب سوزنی در نقاز مربوط به گوارش، فشار پایه LES (اسفنکتر تحتانی مری) را کاهش می دهد. طب سوزنی ممکن است یک درمان جایگزین برای اختلالات اسپاستیک LES باشد».

یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۷ یافته مثبتی داشت، اما تأیید کرد که برای نتایج قطعی به مطالعات با کیفیت بالاتر نیاز است: «این متاآنالیز نشان می‌دهد که طب سوزنی یک درمان مؤثر و ایمن برای GERD است. با این حال، به دلیل حجم نمونه کوچک و کیفیت روش‌شناختی ضعیف کارآزمایی‌های وارد شده، مطالعات بیشتری برای تأیید نتایج ما مورد نیاز است.»