درمان نازایی و ناباروری در طب سوزنی

طبق آمارها ۲۰% جمعیت کشور از ناباروری رنج می برند. طبق تعریف اگر زوجین بعد از یک سال اقدام برای بچه دار شدن موفقیتی بدست نیاورند دچار ناباروری هستند. ناباروری دلایل زیادی دارد. ناباروری آقایان بیشتر به دلیل واریکوسل ، کمبود تعداد اسپرم، کم تحرکی اسپرم، اختلال اندازه و مورفولوژی اسپرم ایجاد می گردد. ناباروری در زنان نیز به علل متعدد از جمله استرس زیاد، اختلالات هورمونی زنان در مغز ، غده فوق کلیه و تخمدان‌ها صورت می پذیرد.

آیا طب سوزنی می تواند ناباروری را درمان کند؟

طب سوزنی نوعی درمان جایگزین و اصالتاً چینی است ، اما اکنون در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. طب سوزنی ممکن است برای افرادی که ناباروری را تجربه می کنند مزایایی به همراه داشته باشد ، بویژه زمانی که با پزشکی نوین همراه و ترکیب گردد. ترکیب طب سنتی، طب سوزنی ، ماساژ، روانشناسی و درمان دارویی در کنار کارهای تخصصی زنان و نازایی قدرت درمان را بسیار بالا می‌برد.

طب سوزنی و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

طبق گزارش محققین و منابع معتبر و بررسی و تحلیل داده های آزمایشات کنترل شده و تصادفی چندگانه ، شواهدی یافته شده است که نشان می دهد حین استفاده از طب سوزنی ، قاعدگی و تخمک گذاری در خانمهایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند ، بهبود می یابد. همچنین استفاده از طب سوزنی در کنار استفاده از داروهای هورمونی ، سطح کمی هورمونها را نیز بهبود می بخشد.

طب سوزنی و درمان واریکوسل

همچنین تحقیقی دیگر در مردان مبتلا به واریکوسل که یکی از انواع شایع ناباروری مردان است ، به دنبال استفاده از طب سوزنی در درمان ناباروری مردان بوده است. بیماری واریکوسل همان واریسی شدن عروق بیضه است و حدود ۱۰% از مردان به واریکوسل مبتلا هستند و این عارضه، بیشترین علت ناباروری در آقایان است. طب سوزنی با مدیریت عروق باعث درمان واریکوسل می شود و احتمال بازگشت واریکوسل بعد از انجام طب سوزنی بسیار کمتر از جراحی است. نتایج این مطالعه نشان داد که طب سوزنی در کنار استفاده از داروهای گیاهی و سایر اشکال طب سنتی می تواند به کاهش درجه حرارت اسکروتوم کمک کند.